Parteneri

Parteneri

1. Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă – Promotor de Proiect

Până în anul 2004, măsurile de protecție civilă și stingere a incendiilor se realizau de către Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari și Comandamentul Protecției Civile, instituții aflate sub coordonarea Ministerului de Interne.
Pentru a se adapta la creșterea exponențială a riscurilor nonmilitare, pe fondul accelerării tendințelor de globalizare, al schimbărilor climatice radicale, al diversificării activităților economice și producerii de dezastre, cele două instituții menționate fuzionează în decembrie 2004, luând astfel ființă Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU).
Obiectivul fundamental al activității desfășurate de IGSU vizează eficientizarea acțiunilor de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență, în vederea menținerii sub control a riscurilor și asigurării stării de normalitate a vieții comunităților umane și este atins prin multitudinea de activități de prevenire și intervenție pentru stingerea incendiilor, descarcerare și prim-ajutor SMURD, salvarea persoanelor și limitarea pagubelor produse de inundații, alunecări de teren, mișcări seismice, epidemii, epizootii, înzăpeziri, secetă, asistența persoanelor aflate în situații critice, intervenția la accidente tehnologice, radiologice, nucleare, biologice sau alte tipuri de calamități naturale sau antropice.
Inspectoratul general și structurile teritoriale au în componență 42 de centre operaționale și peste 280 subunități operative.
Necesarul de personal se asigură prin instituțiile de formare dedicate: Academia de poliție „Alexandru Ioan Cuza” București – Facultatea de Pompieri și Școala de Subofițeri Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești.
În calitate de integrator al Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență, creat în 2004, IGSU coordonează acțiunile instituțiilor implicate în managementul situațiilor de urgență, asigurând și funcția de punct național de contact în relația cu organizațiile internaționale guvernamentale și neguvernamentale cu responsabilități în domeniu.

2. Directoratul Civil pentru Protecție din Norvegia – Partener donator

Organizare

DSB are puțin sub 700 de angajați. Dintre aceștia, aproximativ 300 se află la sediul central din Tønsberg. Ceilalți angajați lucrează în departamentul pentru urgențe și comunicații în situații de urgență din Oslo și Moss, regiunile de reglementare pentru supravegherea energiei electrice, Academia Norvegiană de Pompieri, Centrul Național de Educație pentru Protecție Civilă și Planificare la Urgențe, districtele de apărare civilă și la Centrul de competențe și Apărare Civilă în situații de urgență.

Responsabilități DSB

 Securitatea națională, regională și locală și pregătirea pentru situații de urgență,
 Siguranța la incendiu și electricitate,
 Securitate industrială și comercială,
 Substanțe periculoase și transportul mărfurilor periculoase,
 Infrastructură critică de telecomunicații pentru urgențe și servicii de urgență
 Siguranța produselor și a consumatorilor,
 Oferă sprijin operațional pe timpul crizelor – coordonare, consolidare și informații profesionale oficiale
 Urmărește interesele și obligațiile norvegiene în activitatea de securitate socială cu organizații internaționale precum UE, ONU și NATO, managementul Agenției de pentru Apărare Civilă

Mai mult, DSB are responsabilitatea administrativă pentru unele legi și reglementări asociate:
 Legea privind protecția împotriva incendiilor și a exploziilor
 Actul de reglementare a energiei electrice
 Legea privind controlul produselor
 Legea protecției civile

În plus, Legea privind planificarea și construcția și regulamentele, oferă îndrumări solide pentru atribuțiile direcției.
De asemenea, DSB va sprijinii, în conformitate cu instrucțiunile Ministerului Muncii și Securității Sociale, rolul de coordonare al ministrului în cadrul securității sociale și a pregătirii pentru situații de urgență și va pune bazele unei activități preventive bune și cuprinzătoare și a unei bune pregătiri pentru situații de urgență în cadrul administrației publice și al activităților critice din punct de vedere social.

DSB este responsabil pentru asigurarea faptului că funcțiile importante ale societății au acces la un sistem de comunicare sigur, robust și în timp util pentru gestionare și interacțiune în munca de zi cu zi și în cazul unor incidente majore. Direcția deține Nødnett și este responsabilă de gestionarea și dezvoltarea sa în conformitate cu nevoile utilizatorilor.

Rolurile DSB
Direcțiile pot avea mai multe roluri; consilier profesionist, implementator al politicii adoptate, administrator al legislației, operator de telecomunicații și practicant al managementului agenției:

Rolul profesional include să fii consilier profesionist pentru Ministerul Justiției și Pregătirii în Situații de Urgență și să fii un organism de competență pentru sectorul justiției și pregătirii pentru situații de urgență, alte organisme publice, organizații de voluntariat, afaceri și populație. Rolul profesional înseamnă că DSB este responsabil pentru monitorizarea condițiilor care afectează pregătirea societății, precum și pentru compilarea cunoștințelor și experiențelor și acționarea ca un set de standarde naționale în domeniul nostru de lucru.

Rolul de implementare include implementarea continuă a politicilor adoptate – în numele guvernului și al Storting. Aceasta poate fi, de exemplu, de a implementa planuri de acțiune și campanii sau de a oferi subvenții în conformitate cu obiectivele stabilite de Storting.
Rolul administrativ înseamnă că DSB, prin delegare de la ministru și prin autoritatea atribuită direct, gestionează legislația din zona noastră. Vom furniza informații și îndrumări cu privire la reglementări, vom supraveghea, prelucra cazuri individuale în care autoritatea a fost atribuită sau delegată, vom fi un organism de contestație în anumite domenii, vom emite reglementări în care ni s-a acordat autoritatea de a face acest lucru și, pe baza experienței noastre, vom comunica orice nevoie de modificări legislative la minister.
Managementul agenției include gestionarea, organizarea și dezvoltarea agențiilor subiacente / externe.

În calitate de operator de telecomunicații, DSB este proprietarul și administratorul Nødnett. Vom avea o perspectivă sectorială cu accent pe Nødnett ca infrastructură critică și vom contribui la coordonarea și transferul competențelor necesare între și cu utilizatorii Nødnett. DSB va facilita ca Nødnett să fie utilizat în mod activ în zilele noastre și în timpul crizelor și că toți cei care au o responsabilitate de urgență și pregătire pentru situații de urgență pot deveni utilizatori ai Nødnett. Ne vom asigura că Nødnett are o bună disponibilitate și o funcționare stabilă, sigură și rentabilă. Vom urmări ca utilizatorii echipamentului rețelei de urgență au servicii de asistență operațională stabile și sigure și că instruirea utilizatorilor finali asigură utilizarea corectă a rețelei de urgență.

3. Şcoala de Subofiţeri de Pompieri şi Protecţie Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldeşti – Beneficiar cu Buget

Şcoala de Subofiţeri de Pompieri şi Protecţie Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldeşti este unitate de învăţământ militar postliceal aflată în structura Ministerului Afacerilor Interne, fiind subordonată direct Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă.
Școala de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești desfășoară activități de formare profesională în domeniul managementului situațiilor de urgență prin:
Formare inițială asigurând dobândirea competențelor necesare îndeplinirii atribuțiilor la numirea în prima funcție de subofițer/ maistru militar prin parcurgerea, în context formal, a unui program de pregătire postliceal sau a unor cursuri pentru inițierea în carieră.
Formare continuă a personalului I.G.S.U./ M.A.I. pentru dezvoltarea carierei militare realizată printr-un cumul al contextelor de învățare (formal, nonformal) prin cursuri, programe formative, concursuri respectiv examene.

FORMARE INIȚIALĂ realizată în cadrul școlii asigură învățarea organizată și structurată într-un cadru instituționalizat fundamentată pe o proiectare didactică explicită cu finalități educative prestabile exprimate în cunoștințe sau competențe dobândite și certificate instituțional.
Şcoala de Subofiţeri de Pompieri şi Protecţie Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldeşti este parte integrantă a sistemului național de învățământ de stat și are caracter de unicitate la nivel național prin asigurarea formării competențelor profesionale de nivel 5 în cadrul programelor de învățământ postliceal militar pentru calificările de “maistru militar auto”, respectiv “subofițer de pompieri și protecție civilă” pe baza Curriculum-urilor asociate Standardelor de pregătire profesională, aprobate de Ministerul Afacerilor Interne și avizate de Ministerul Educației Naționale.
În prezent, instituția deține „Atestat privind nivelul calității educației oferite de către unitatea de învățământ Școala de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu”, nivelul postliceal, raportat la indicatorii de performanță din standardele de referință evaluate (standarde de calitate)” pentru nivelul de învățământ 5 (postliceal militar).
Totodată, școala asigură formarea de competențe prin parcurgerea unor programe de formare acreditate pentru:
o obținerea permisului de conducere auto pentru categoriile „B” și „C” în cadrul ȘCOLII DE CONDUCĂTORI AUTO „ȘCOALA DE SUBOFIȚERI DE POMPIERI ȘI PROTECȚIE CIVILĂ – „PAVEL ZĂGĂNESCU” acreditată de către Autoritatea Rutieră Română pe o perioada nedeterminată;
o dobândirea competenței profesionale de paramedic în cadrul Centrului de Formare și Pregătire în Descarcerare și Asistență Medicală de Urgență care funcționează în cadrul școlii din anul 2006, fiind acreditat / reacreditat periodic.
Viziunea școlii – constă în pregătirea elevilor și a personalului din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență la nivelul standardelor europene privind asigurarea managementului situațiilor de urgență în context național și transfrontalier.
Misiunea şcolii – constă în asigurarea formării profesionale a personalului I.G.S.U./ M.A.I. în context formal și nonformal, în domeniul managementului situațiilor de urgență, pe baza standardelor de pregătire profesională, prin formare inițială și continuă, în scopul dobândirii și dezvoltării competențelor profesionale necesare îndeplinirii misiunilor și atribuțiilor postului, precum și evoluției în cariera militară.

În desfășurarea procesului instructiv-educativ școala dispune de personal calificat în cadrul a trei catedre de pregătire – Pregătire de specialitate; Pregătire în domeniul tehnic-auto; Științe sociale, Informatică și Educație fizică și un Centru de Formare și Pregătire în Descarcerare și Asistență Medicală de Urgență.
Climatul organizațional este unul care promovează profesionalismul, dinamismul și adaptabilitatea oferind un mediu stimulativ, deschis, atât pentru devenirea profesională a elevilor, cât și pentru cea a cadrelor.
Misiunile instituționale în domeniul managementului situațiilor de urgență determină pregătirea personalului privind protejarea vieții cetățenilor, a proprietății publice și private, a mediului, protecția drepturilor acestora, cooperarea profesională în vederea diminuării efectelor unor calamități, catastrofe, accidente, rezolvarea cu profesionalism și în timp scurt a solicitărilor cetățenilor/ instituțiilor, respectarea normelor deontologice, îmbunătățirea și eficientizarea intervențiilor, monitorizarea și analiza riscurilor, planificarea și folosirea resurselor disponibile la intervenții.
Îndeplinirea atribuțiilor profesionale presupune, atât aplicarea cunoștințelor de specialitate și a procedurilor specifice, cât și capacitatea de comunicare, lucrul în echipă, adaptarea la mediul profesional specific și la situații neprevăzute, rezolvarea de probleme, activitatea în context internațional, ținută morală, atitudini pozitive față de diversitate și multiculturalitate, dorință de succes, utilizarea surselor multiple de informare, capacitate de luare a deciziilor, inteligență emoțională, conștiința necesității educației permanente.
Astfel, școala se află într-un permanent proces de transformare, modernizare și perfecționare, atât din punct de vedere managerial, cât și funcțional, urmărindu-se cu consecvență îmbunătățirea programelor de studii, creșterea calității serviciilor educaționale și a gradului de pregătire a personalului.

4. Inspectoratul General al Jandarmeriei Române – Partener național

Jandarmeria română este o structură a Ministerului Afacerilor Interne și una dintre cele mai importante instituții de aplicare a legii din România. La nivel național, întreaga activitate este planificată, organizată, gestionată, coordonată și supravegheată de către Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, acesta fiind unitatea centrală.
Jandarmeria română este responsabilă la nivel național pentru toate misiunile de control a mulțimilor pe timpul adunărilor publice, cum ar fi întâlniri, manifestații publice, activități sportive, culturale, memoriale și religioase, pentru restabilirea ordinii publice atunci când a fost perturbată și, de asemenea, pentru prevenirea și combaterea criminalității și a actelor teroriste.
În timpul situațiilor de urgență, Jandarmeria Română continuă să își îndeplinească misiunile specifice, asigurând în același timp respectarea prevederilor ordonanțelor militare menționate în decretul privind aceste situații.
De asemenea, conform Hotărârii Guvernului nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc pentru salvarea oamenilor în timpul și imediat după o urgență, un rol important al Jandarmeriei Române este faptul că are competența și capacitățile care integrează și coordonează acțiunile întreprinse pentru a asigura gestionarea tipurilor de risc, preventiv implicit, care vizează identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor situațiilor de urgență pentru a proteja viața, mediul și bunurile de efectele negative ale acestora, precum și instruirea, asupra tuturor măsurilor și acțiunilor prealabile incluse în activitățile de prevenire și răspuns de natură permanentă.
În acest context, în baza Ordinului nr. 181 din 12 august 2010 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea situațiilor de urgență specifice tipurilor de risc alocate Ministerului Afacerilor Interne, pentru îndeplinirea funcțiilor de asistență în timpul gestionării situațiilor de urgență, IGJR și structurile subordonate execută următoarele tipuri de misiuni:
a) stabilește și comunică prin personalul în serviciu primele date și informații despre efectele situațiilor de urgență care afectează domeniul de competență;
b) informează, notifică și avertizează structurile competente cu privire la posibilitatea apariției unor situații conflictuale care pot duce la perturbarea ordinii publice;
c) participă, atunci când situația o impune, la acțiuni de căutare și salvare a captivilor în medii ostile sau declarate dispărute;
d) monitorizează pericolele și riscurile specifice, precum și efectele adverse ale acestora;
e) asigură securitatea marilor zone de audiență în care se desfășoară acțiuni;
f) securizează și monitorizează zonele afectate / evacuate;
g) participă, la nevoie, la transportul anumitor categorii de forțe și mijloace de intervenție, persoane evacuate și alte resurse, precum și la distribuirea apei și a alimentelor pentru persoane și animale afectate și evacuate;
h) prevede măsuri pentru ordinea publică și protecție în zonele în care pericolul iminent al situațiilor de urgență s-a produs sau este ineluctabil și restabilește ordinea publică în zona afectată și în imediata sa apropiere.

5. Centrul Naţional de Perfecţionare a Pregătirii pentru Managementul Situaţiilor de Urgenţă Ciolpani - Beneficiar cu Buget

Centrul Naţional de Perfecţionare a Pregătirii pentru Managementul Situaţiilor de Urgenţă, denumit în continuare Centrul Naţional, s-a înfiinţat la data de 15.12.2004, în baza Hotărârii Guvernului României nr. 1490 din 09.09.2004 şi Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. I/0621 din 01.12.2004. Centrul Naţional este instituţie de formare profesională din sistemul de pregătire continuă a personalului din subordinea directă a Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, destinat să asigure perfecţionarea pregătirii cadrelor proprii, a înalţilor funcţionari publici şi personalului civil cu atribuţii în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă de la localităţi, instituţii publice şi operatori economici cu capital majoritar de stat, cu atribuţii în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă.
Raportat la nevoile de pregătire a ofiţerilor şi subofiţerilor încadraţi în structurile operative ale Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, precum şi a celor care nu au urmat un curs de formare iniţială într-o instituţie de învăţământ, Centrul Naţional asigură necesarul de pregătire continuă şi formare iniţială, conform nevoilor de pregătire ale personalului din Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, Ministerul Afacerilor Interne, precum şi ale instituţiilor aparţinând Sistemului de Apărare, Ordine Publică şi Siguranţă Naţională. Obiectivului general are în vedere perfecționarea pregătirii, specializarea, aprofundarea cunoştinţelor şi deprinderilor personalului din cadrul Ministerului Afacerilor Interne pentru a îndeplini în condiţii optime misiunile ce revin în cadrul conducerii și coordonării intervențiilor în situații de urgență.
Astfel, în cadrul Centrului Naţional de Perfecţionare a Pregătirii pentru Managementul Situaţiilor de Urgenţă se organizează și desfășoară cursuri de formare inițială necesare nevoilor de pregătire și specializare a personalului din structurile de intervenție specializate pe tipuri de risc, precum și cursuri de formare profesională, atestate prin certificate de calificare recunoscute la nivel național, a personalului din Administrația Publică Centrală și Locală, din cadrul Serviciilor Voluntare/ Private pentru Situații de Urgență ai operatorilor economici și instituțiilor publice, precum și a altor categorii de personal.
Obiectivele generale stabilite la nivelul instituției:
– dezvoltarea instituțională prin adaptarea cerinţelor societăţii în domeniul situațiilor de urgență;
– modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii Centrului pentru susţinerea unui proces educaţional eficient.
– amplificarea colaborării interinstituţionale pe plan intern, în scopul implementării practicilor moderne de prevenire şi stingere a incendiilor;
– menţinerea şi perfecţionarea sistemului de management al calităţii în educaţie, pentru asigurarea competitivităţii şi performanţei la standardele solicitate de beneficiari;
– perfecţionarea activităţii de documentare/ cercetare didactică, prin realizarea unor proiecte care să satisfacă necesităţile structurilor operative din cadrul Ministerului Afacerilor Interne;
Procesul educațional oferă trei paliere de interes în funcție de atribuțiile specifice ale participanților la formele de pregătire:
– prefecţi, subprefecţi și inspectori guvernamentali;
– şefi ai Serviciilor Voluntare/ Private pentru Situaţii de Urgenţă, inspectori de protecţie civilă şi cadre tehnice cu atribuţii în domeniul apărării împotriva incendiilor din administraţia publică, instituţii şi operatori economici care desfășoară activități specifice în zona de competență, pe tipuri de risc generatoare de situații de urgență;
– personal operativ din structurile subordonate MAI, MApN, SRI etc., care își desfășoară activitatea în domeniul gestionării situaţiilor de urgenţă produse pe tipuri de risc şi formarea specialiştilor în domeniile: CBRN, pirotehnic, căutare-salvare urbană, salvare din medii ostile, stingerea incendiilor, etc.
– cadre ale Inspectoratului General pentru Situații de Urgență – subofițeri/ ofițeri încadrați din sursă externă.
Centrul Naţional de Perfecţionare are următoarele atribuţii principale:
– asigură necesarul de pregătire al cadrelor militare în vederea realizării managementului
carierei;
– realizează formarea inițială a ofiţerilor şi subofiţerilor din inspectoratele pentru situaţii de urgenţă;
– asigură specializarea ofiţerilor și subofițerilor prin cursuri de specialitate în căutare-salvare urbană, pirotehnic, C.B.R.N.;
– organizează şi desfăşoară cursurile şi examenele pentru acordarea gradului următor pentru ofiţeri, maiştri militari şi subofiţeri, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
– contribuie la realizarea cercetării ştiinţifice şi aplicative, la elaborarea şi promovarea unor noi proceduri, reglementări specifice, experimentarea unor noi procedee şi dispozitive de acţiune, mijloace tehnice, materiale şi echipamente pentru dotare etc.;
– eliberează acte de studii, atestate profesionale, autorizaţii prevăzute de legislaţia în vigoare pentru personalul care absolvent al cursurilor parcurse;
– elaborează planuri de învăţământ, programe analitice, lecţii, cursuri şi exerciții.

6. Unitatea Specială de Intervenție în Situații de Urgență – Beneficiar cu buget

Unitatea Specială de Intervenție în Situații de Urgență (U.S.I.S.U.) este o unitate subordonată Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) și are competență de intervenție la nivel național.
U.S.I.S.U este o unitate operativă și este compusă din: comandă, resurse umane, prim ajutor calificat, logistică, fiananciar și trei (3) detașamente specializate, după cum urmează:

1.DETAȘAMENTUL DE CĂUTARE – SALVARE (RO- USAR)
În anul 2014 echipa națională de căutare- salvare urbană a fost calsificată ca echipă medie de căutare-salvare conform prevederilor din ghidul INSARAG, iar în anul 2019 aceasta fost reclasificată.
Principalele atribuții ale echipei de căutare- salvare urbană sunt:
– Recunoașterea în zonele afectate;
– Stabilirea zonelor de siguranță;
– Căutarea persoanelor surprinse sub dărâmături (de bază, canină, video, acustică) și salvarea acestora;
– Salvări de la înălțime;
– Acordarea prim ajutorului calificat;
-Evacuarea din zonele afectate;
– Cooperarea cu alte forte suport pentru restabilirea stării de normalitate.

2. DETAȘAMENTUL PIROTEHNIC
Are ca atribuții:
– Cercetarea terenurilor pentru descoperirea munițiilor neexplodate;
– Identificarea munițiilor rămase neexplodate;
– Distrugerea pe locul de descoperiure a munițiilor periculoase;
– Transportarea și depozitarea munițiilor descoperite;
– Dezamorsarea și neutralizarea munițiilor periculoase la transport;
– La descoperirea munițiilor asigură gratuit cercetare, detectare și asistență pirotehnică.

3. DETAȘAMENTUL DE PROTECȚIE CBRN
Are ca atribuții:
– Cercetarea zonelor posibil contaminate;
– Identificarea factorilor de risc și stabilirea zonei de pericol;
– Identificarea riscurilor și luarea măsurilor de reducere ale acestora asupra populației și mediului ;
– Instalarea punctelor de decontaminare personal sau tehnică;
– Decontaminarea căilor de acces din zonele contaminate
– Utilizarea substanțelor profilactice și de decontaminare;
– Decontaminarea populației și a personalului propriu;
– Decontaminarea tehnicii și a terenului.

shadow